Listopad – wyprzedaże czas start!

Porady

Listopad to miesiąc, w którym nie tylko żegnamy jesienną aurę, ale również powoli rozpoczynamy świąteczne przygotowania. Pierwszy śnieg, sklepowe witryny, nastrojowe piosenki, świąteczne reklamy – wszystko to w połączeniu z wszechobecnymi wyprzedażami skłania nas do zakupowych szaleństw. Co kupujemy najchętniej? W jaki sposób podejmujemy decyzje? Czy możemy robić to bardziej świadomie? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć.

Jednym z głównych, sprzedażowych wydarzeń roku jest Black Friday, czyli Czarny Piątek. Zwyczaj ten przyszedł do nas zza oceanu i jest reklamowany jako dzień największych okazji i przecen. Czy rzeczywiście tak jest? W Polsce to wydarzenie dopiero nabiera tempa i o ile są w tym dniu dodatkowe rabaty i wyprzedaże, to ich skala nie jest tak spektakularna jak w USA, gdzie konsumenci miesiącami przygotowują się do zakupów w tym dniu, a o ich przebiegu krążą już legendy.

Wyprzedaże, niezależnie od pory roku, potrafią wzbudzać prawdziwe emocje, jednak zbliżający się sezon prezentowy potrafi je efektywnie spotęgować. Zakupy – w zależności od konsumenta – mogą kojarzyć się z przyjemnością, sposobem na zabicie nudy, rozrywką, koniecznością, przykrym obowiązkiem czy stratą czasu. W każdym z nas zakupy wywołują inny rodzaj emocji, ale czy nasze reakcje są świadome, czy jednak marketing skutecznie potrafi wykreować nasze potrzeby? Badania na ten temat zostały przeprowadzone przez KPMG poprzez analizę zwyczajów zakupowych Polaków i przedstawione w: ,, Zakupy Polaków na wyprzedażach – kto realnie zarządza procesem zakupu – konsument czy sprzedawca?”. Wnioski płynące z tej analizy wyraźnie wskazują, że większość z nas – aż 80% ! – odkłada zakupy do chwili rozpoczęcia się promocji w sklepie i przy wyborze kieruje się wyłącznie ceną, co znaczy że tylko 20% ludzi dokonuje zakupów niezależnie od wydarzeń na rynku. Natomiast aż ¼ badanych przyznaje, że zakupy w czasie promocji, to stały element ich życia i sposób na spędzanie wolnego czasu. Warto podkreślić, że aż 1/3 osób kupuje w czasie wyprzedaży znacznie więcej niż planowali w chwili wejścia do sklepu. Wynika z tego, że wyprzedaże w wielu przypadkach potrafią skutecznie organizować nam nie tylko budżet, ale także czas, którym dysponujemy.

Co zatem kupujemy najchętniej w czasie przedświątecznych wyprzedaży? W tym zestawieniu przoduje elektronika i AGD oraz ubrania i bielizna. Nietrudno zgadnąć, że to właśnie te rzeczy znajdujemy najczęściej pod przysłowiową choinką. Książki, zabawki oraz kosmetyki plasują się na równie wysokich miejscach w tym zestawieniu, natomiast meble, artykuły motoryzacyjne i turystyczne nie są popularnym zakupem w tym okresie roku.

W czasie zakupowych szaleństw, kiedy na każdym kroku jesteśmy zachęcani do kupowania kolejnych produktów z niespotykaną wcześniej zniżką, dobrze pamiętać czego potrzebujemy i co chcemy kupić. W tym miejscu warto zastanowić się, co możemy zrobić, by uniknąć marketingowych pułapek i nie wpaść w spiralę zakupów. Po pierwsze: warto poświęcić kilka chwil na sporządzenie listy zakupów – dajmy sobie na to kilka dni, by dokładnie przemyśleć i przewidzieć nasze potrzeby. Po drugie – budżet! Ustalmy, ile chcemy wydać w całości oraz na poszczególne prezenty, to pozwoli nam łatwiej utrzymać w ryzach zakupy pod wpływem impulsu. Po trzecie, nie róbmy zakupów  w pośpiechu i na ostatnią chwilę, to często generuje niepotrzebne i nieprzemyślane wydatki. Rozłóżmy zakupy w czasie, by nie była to gonitwa pod presją czasu. Na zakończenie warto dodać, że każdemu zdarzają się drobne niepowodzenia w czasie zakupów, jednak to nie przekreśla całego planu, trzymajmy się więc początkowych założeń, wybaczając drobne potyczki po drodze.

Pamiętajmy, że nie każda cena przekreślona na czerwono jest okazją, tak samo jak nie każda wyprzedaż jest stratą czasu. Niech czas przeznaczony na przedświąteczne zakupy będzie tym, w którym dokonujemy świadomych wyborów, bo tylko takie przyniosą nam satysfakcję i poczucie dobrze wydanych pieniędzy. Koniec końców Święta Bożego Narodzenia, to czas, w którym liczą się nasi bliscy i tradycje, które pielęgnujemy, a tych nie znajdziemy na sklepowych półkach.

Zachęcamy do skorzystania z planera zakupów, który dla Państwa przygotowaliśmy.